De geschiedenis van de T3.

We schrijven 1979. In dit jaar introduceert Volkswagen de derde generatie van haar succesvolle Transporter, de bestelauto in de klasse tot 1 ton laadvermogen.
De eerste twee generaties Transporter waren gebouwd volgens het basisprincipe zoals dat ooit door de Nederlandse VW importeur Ben Pon bedacht was. Zij hadden allebei de motor achterin liggen met de aandrijving op de achterwielen. De derde generatie blijkt hier ook op voort te borduren. Zij is ook voorzien van een achterin geplaatste luchtgekoelde motor met achterwielaandrijving. De reden om met dit concept door te gaan is het feit dat VW op dat moment geen andere motoren voor handen heeft, die het mogelijk zouden maken een Transporter te ontwikkelen die de motor voorin heeft liggen.

VW T3 luchtgekoelde personenbus

De derde generatie Transporter wijkt qua vormgeving wel totaal af van de voorgaande Transporters. Werden de voorgaande generaties Transporter gekenmerkt door hun ronde vormen, de derde generatie is strak en hoekig vorm gegeven. De vormgeving van de derde generatie vertoont veel gelijkenis met die van de Volkswagen LT, welke in 1975 geïntroduceerd werd, omdat VW een eenheid in het aanbod van haar bedrijfswagens wilde creëren. De nieuwe Transporter heeft grotere raampartijen en een grote plastic grille aan de voorzijde waar de koplampen in opgenomen zijn.

1981

In 1981 introduceert Volkswagen de eerste watergekoelde motor in de T3. Het gaat hierbij om een dieselmotor met een inhoud van 1,6 liter en 50PK. Deze motor is afkomstig uit de Golf en Passat, waar VW goede ervaringen met deze motor in heeft opgedaan. De radiator wordt voorin ingebouwd waardoor er een tweede plastic grille verschijnt op de voorzijde van de T3. Dit is ook een kenmerkend verschil in het uiterlijk van lucht- en watergekoelde Transporters van de derde generatie. Deze 1,6 liter dieselmotor heeft eigenlijk te weinig vermogen voor de T3. VW geeft als topsnelheid een snelheid op van 110 km/uur, en het optrekken van 0 naar 80 km/uur duurt 22 seconden. Deze dieselmotor blijkt eigenlijk alleen geschikt voor gebruik in het stadsverkeer.

1982

In 1982 valt ook voor de luchtgekoelde benzinemotoren definitief het doek. Zij voldoen ook niet meer aan de eisen van die tijd en verbruiken teveel benzine. VW ontwikkelt op basis van de luchtgekoelde 1,6 liter benzinemotor een watergekoelde benzinemotor met 1,9 liter inhoud. Deze motor is in twee versies leverbaar, met 60PK of 78PK. In vergelijking met de luchtgekoelde motoren ligt het benzineverbruik van deze watergekoelde motoren rond 12 tot 16 procent lager.

Volkswagen biedt nu tegen meerprijs ook een vijf versnellingsbak aan voor de T3. Wat opvalt bij deze bak is het ongewoonlijke schakelschema. De eerste versnelling ligt achter een drukpunt tegenover de achteruit. Het soepel schakelen van de eerste naar de tweede versnelling wordt hierdoor bemoeilijkt. Reden voor het ongebruikelijke schakelschema, is het feit dat VW de oude vier versnellingsbak heeft gebruikt en daar een extra versnelling aan toegevoegd heeft. Om een ander schakelschema te creëren had VW de versnellingsbak totaal om moeten bouwen en dat zou te duur zijn geworden.

De nieuwe watergekoelde boxermotor in de Volkswagen Transporter

1983

Vanaf 1983 worden de bedrijfsuitvoeringen van de T3, inclusief de combi, onder de typenaam Transporter geproduceerd terwijl de personenbussen de naam Caravelle krijgen.
In dit jaar introduceert VW tevens het stokpaardje in de T3 serie. Het gaat hier om de Caravelle Carat. Deze bus heeft een uiterst complete uitrusting en is standaard onder meer voorzien van een verlaagd onderstel, LM velgen, kunststof flankbescherming en bumpers, metalliclak, rechthoekige dubbele koplampen enz. Het enige wat de bus eigenlijk mist is een passende motor. VW ontwikkelt echter een elektronische inspuiting, genaamd Digijet. Deze motor levert 90PK en is uitsluitend leverbaar in de Caravelle Carat.

1984

In dit jaar wordt de Digijet motor ook leverbaar voor de andere T3 varianten leverbaar. De Caravelle Carat krijgt zelf echter een andere motor welke, tot aan het einde van de T3 productie, de beste motor is gebleken. VW vergroot de cilinderinhoud van de benzinemotor namelijk van 1,9 naar 2,1 liter. Deze motor geeft 112 PK, heeft een topsnelheid van 150 km/uur en het brandstofverbruik ligt zelfs lager dan de 1,9 liter benzinemotor.

1985

In 1985 introduceert VW een nieuwe variant van haar Transporter, namelijk de Syncro. De Syncro is de 4WD versie van de T3 en maakt gebruik van een Engelse vinding, te weten de viscokoppeling, waarbij door middel van lamellen in een siliconenvloeistof ook de voorwielen aangedreven worden.

In hetzelfde jaar introduceert VW ook een turbodieselmotor voor de T3. Deze motor levert 70PK en kort daarna wordt één op de drie gebouwde Transporters afgeleverd met deze turbodieselmotor.

In september van het jaar stelt de Duitse tuner Oettinger echter de absolute topmotor in de T3 voor. Deze tuner heeft een zescilinder boxermotor ontwikkeld met 3,2 liter inhoud welke 160PK levert. VW was zelf al bezig geweest met een 6 cilinder boxermotor voor de Passat, maar dit project was op niets uitgelopen. Het zou echter niet toereikend zijn om alleen zescilindermotoren te bouwen voor de Transporter dus werd een licentie gegeven aan Oettinger.

VW presenteert in dit jaar zelf nog een studie op basis van de combi. Het gaat hier om de multivan, welke een vrijetijdsvoertuig is en het midden houdt tussen een camper en een personenbus.

VW T3 Syncro rijdt door zand in woestijn

1986

In dit jaar gaat de multivan in productie en VW krijgt hier onverwacht veel bestellingen voor.
VW stelt opnieuw een studie voor, dit maal op basis van een dubbelcabine pick-up. Het is een vuurrode Syncro pick-up met allerhande luxe accessoires welke geheel gericht is op de vrijetijdsbesteding. VW ontwikkelt hieruit later de TriStar.

Op 15 januari 1986 bouwt VW de 6.000.000ste Transporter. Al deze voertuigen zijn naar totaal 180 landen verkocht.

1987

VW introduceert een nieuwe dieselmotor welke de oude 1,6 liter dieselmotor vervangt. De nieuwe dieselmotor heeft 1,7 liter inhoud en levert 57PK. Daar deze motor alleen gebruikt wordt in de Transporter en de cilinderinhoud van de turbodiesel gelijk blijft is het duidelijk een tussenoplossing voor een grotere dieselmotor in een opvolger van de T3.

VW brengt ook speciale uitvoeringen van de T3 op de markt zoals de Caravelle Coach, Multivan Magnum en de TriStar. De TriStar is bijvoorbeeld een zeer compleet uitgeruste Syncro dubbelcabine pick-up welke bedoeld is voor de vrijetijdsmarkt.

VW T3 Tristar dubbelcabine pickup Syncro met boot op trailer

1988

De verkoopcijfers van de T3 lijden onder de hevige Japanse concurrentie. VW besluit daarom een goedkopere versie van de T3 aan te bieden, de K800. Deze versie is ontdaan van al het overbodige, en heeft een zeer minimale uitrusting. Ook het laadvermogen is teruggebracht van 1000kg naar 800 kg.

Voor de vrijetijdsmarkt introduceert VW ook een nieuw model, de BlueStar. Dit is een gunstig geprijsde T3, gebaseerd op de multivan, met een zeer complete luxe uitrusting. Uiterlijk is de BlueStar ondermeer uitgerust met LM velgen, kunststof bumpers en zijbeplating, een verlaagd onderstel, dubbele vierkante koplampen en een metallic blauwe lak. De BlueStar wordt een groot succes en een jaar later wordt hij ook leverbaar als WhiteStar in de kleur wit.

Ook op campergebied brengt VW een nieuw model op de markt. Het gaat om de California welke in samenwerking met Westfalia gebouwd wordt. De California is in feite een uitgeklede Westfalia Joker en is dan ook vriendelijker geprijsd. De California wordt, in tegenstelling tot andere camperuitvoeringen, door VW zelf verkocht via haar dealernetwerk.

1989

Hoe meer het nieuws de ronde doet dat VW binnen afzienbare tijd een totaal nieuwe Transporter op de markt brengt, met de motor voorin ingebouwd en voorwielaandrijving, hoe meer vraag komt er naar de T3. Dit van zowel particulieren, die zich nooit aan de achterin geplaatste motor hebben gestoord, als wel bedrijven die hun hele werkplaats op de T3 hebben ingericht.

VW waardeert dit jaar de standaard uitrusting van alle T3 modellen op en ook worden vanaf nu alle Caravelle en Multivan modellen standaard met dubbele vierkante koplampen uitgerust.

Vanwege scherpere regelgeving met betrekking tot geluidsniveau en uitlaatgassen komt de 112PK boxermotor te vervallen en wordt teruggebracht tot 92PK. De vijf versnellingsbak behoort nu tot de standaarduitrusting en de vier versnellingsbak is alleen nog te verkrijgen in combinatie met de 60PK boxermotor.

VW biedt naast de California nu nog een camper aan, de Atlantic. De Atlantic heeft dezelfde uitrusting als de California maar krijgt standaard extra accessoires zoals kunststof bumpers en beplating en elektrische, verwarmde buitenspiegels.

VW kondigt aan dat Steyr-Daimler-Puch naast de T3 Syncro, die daar tot 1991 in productie zal blijven, in het voorjaar van 1990 ook zal beginnen met de productie van twee-wiel-aangedreven T3’s. Deze voertuigen zijn bestemd voor grootafnemers die terughoudend reageren op de nieuwe T4.

VW T3 Atlantic brochure

1990

Theoretisch het laatste jaar dat de T3 leverbaar is. In het voorjaar is de T3 nog te bestellen, eind november rolt de laatste T3 van de productielijn in Hannover terwijl daar op dat moment de T4 al in productie is.

1992

In Graz Oostenrijk lopen de laatste T3’s van de productielijn. De laatste T3’s worden als een speciale serie uitgebracht, de Last Limited Edition. Deze serie bestaat uit 2500 bussen, hebben dezelfde uitrusting als de BlueStar, en zijn leverbaar in Tornadorood of Orlyblauw. Deze bussen zijn genummerd (.… von 2500) en krijgen een certificaat mee. Nummer 2500 von 2500 is te bewonderen in het Volkswagen museum in Wolfsburg.

2003

Het doek valt definitief voor de T3. Tot nu toe werd de T3 Microbus en Caravelle nog in Afrika geproduceerd met 2,3 en 2,6 liter benzinemotoren. Het is echter niet mogelijk om een T3 uit Zuid Afrika in Europa op de weg te krijgen omdat deze bussen niet voldoen aan de strenge Europese regelgeving. In 2003 wordt de productie van de T3 echter ook in Zuid Afrika stil gelegd en tegenwoordig wordt de T3 nergens meer geproduceerd :-(

VW T3 microbus uit Zuid Afrika brochure

Gebruikte bronnen:

VW Bus und Transporter – Randolf Unruh – Motor Buch Verlag – ISBN 3-613-01411-4

Foto’s op deze pagina afkomstig uit originele VW verkoopbrochures.